måndag, maj 07, 2007

Blandband

De är för härliga. Majoriteten av de jag har gjort genom åren är inspelade på TDK D-90 band. Jag försökte få till några på Memorex-kasseter, som man fick en smidig liten väska till om man köpte ett 10-pack. Totalt värdelösa! Trasslar sig hela tiden. Men jag kan upplysa herrskapet om att jag faktiskt har kvar de flesta av banden jag fick i det paketet. Men man lyssnar på dem på egen risk, då de som sagt trasslar sig väldigt lätt.

Nåväl, blandband. Musiken speglar en persons själ. Jag har gjort tre "serier" med blandband. Blandat stuff, Good Music och It's A Mixture. De två första fick varsina 17 delar, eller tja, Good Suff fick en extra del. Varför? Jo, kassettfodralen blev smalare och jag fick plats med ett band till i kassetthyllan.

Det första bandet gjorde jag nog inte med tanke på att det skulle bli en serie i bästa Absolute Music stil. Eller inte egentligen. Eftersom en och samma sång kunde dyka upp på flera band. Det handlade om vilka sånger jag ville höra under de aktuella tidpunkterna. Vissa sånger satt länge. Första sången ut på första Blandat Stuff-bandet var "Are you dreaming" med twenty4-seven. Ofta förekom musik från den gyllene datorn Amiga, och sånger av Sweet eller från någon av Rocky-filmerna.

Ibland gav jag mig in på att göra banden tematiska, vissa med enbart filmmusik, vissa inriktade på att spela under goa sommardagar. Det blev som mest påtagligt under Good Music. Då var det även elektronisk musik, smörsånger och Queen som fick sina egna band. Och det blev väl ungefär det samma med samlingarna i "It's a mixture", fast jag kan väl säga att den serien har fastnat omkring nummer 10, sen blev det mest liveband med U2 som jag lyssna på i freestylen, sen blev det en cd-spelare för att snabbt bytas ut mot den mp3-spelare jag har nu.

Jag försöker få till lite blandningar och så, men det är inte samma sak som med banden. Att flytta filer från katalog till katalog är inte samma sak som att sitta i två timmar med skivor och band, hitta favoritsångerna, och komma på hur man skulle fylla de sista 15 minuterna som återstår av bandet. När jag gör en samling, vilket inte blir så ofta nu, så försöker jag sätta en tidsgräns på 90 minuter. Bara för att på något vis bibehålla den där bandkänslan. Men i vilket fall så måste jag välja rätt katalog först för att kunna höra det jag vill.

Summa av denna kardemumma är vad? Eh, att jag alltid nog gillat band, blandband gjorde jag redan som rätt ung, men då var de väl kanske två stycken 60-band som jag fick återanvända. Nu sitter jag med två backar fulla med band. Inte bara blandband, utan också skivor jag spelat av från kompisar. Och ja, jag har gjort en liten serie band med musik enbart inspelat från dessa band. Och hur ska man lyssna på dem, jo, helst på min dubbeldäckar-panasonic, som var den sista julklapp jag fick av pappa. Så det är lite känslomässiga grejer som finns med där. och den är underbar att använda för att spela in "täjps" med. Fast det är en annan historia.

Etiketter: ,

1 kommentarer:

Klockan maj 08, 2007 6:14 em , Anonymous Anonym sa...

jaghar kvar flera av mina blandband. Ganska bra när stereon beslutade sig för att sluta läsa cd-skivor...

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida